Dňa 5.8.2017 sa pod hradom Krásna Hôrka konala akcia pod názvom Krásnohorské hradné hry. Ako aj po iné roky aj tento krát akcia pritiahla množstvo ľudí, medzi ktorými nechýbali ani členovia ĽS Naše Slovensko z okresných organizácií Rožňava, Košice – okolie a Košice – mesto, ktorí túto príležitosť využili na zber podpisov pod petíciu o vystúpení Slovenska z EÚ a NATO. Rešpektujúc požiadavky organizátorov akcie zber podpisov sa konal mimo ohraničeného priestranstva daného podujatia. Aj napriek tejto skutočnosti, starosta obce Krásnohorské Podhradie Peter Bollo (Most –Híd), považujúc aktivitu petičiarov z ĽS Naše Slovensko za nevhodnú, vyzval členov tejto strany aby opustili verejné priestranstvo a prestali vykonávať politickú agitáciu. Túto svoju iniciatívu dotyčný starosta prezentoval a obhajoval aj v denníku Korzár zo dňa 11.8.2017.
Čo je zaujímavé, pánu starostovi Krásnohorského Podhradia neprekážala účasť kandidáta na predsedu Košického samosprávneho kraja a súčasného primátora Košíc R. Rašiho (SMER – SD), jeho námestníčky R. Lenártovej a ďalších predstaviteľov okolitých samospráv, vo väčšine prípadoch reprezentujúcich spriaznené politické subjekty. Ich prítomnosť na uvedenej akcii starosta P. Bollo vysvetľoval a obhajoval ako ich súkromnú návštevu, o čom je možné, vzhľadom na rozbiehajúcu sa volebnú kampaň do VÚC vážne pochybovať.
Pánovi starostovi Krásnohorského Podhradia by bolo potrebné pripomenúť, že medzi zberom podpisov na petičné hárky ( čo petičiari z ĽS Naše Slovensko robili ) a politickou agitáciou je podstatný rozdiel. Nie vždy a za každých okolností je to jedno a to isté. V konkrétnom prípade, kedy zástupcovia ĽS Naše Slovensko len pozývali okoloidúcich k podpisovaniu petičných hárkov bez toho, aby im vysvetľovali základné tézy programu strany a presviedčali ich o prioritách, resp. o ideovom zameraní tejto strany nie je možné takúto činnosť stotožňovať s politickou agitáciou. Navyše, pán starosta by si mal pozorne preštudovať Zákon o petičnom práve č. 85/1990 Zb. a konkrétne § 2, v ktorom sa píše, že vo výkone petičného páva sa nesmie nikomu brániť, resp. § 4a. ods. 3, v ktorom sa uvádza, že na výkon petičného práva nie je potrebné povolenie orgánu verejnej moci. V podobnom duchu petičné právo komentuje aj ústavný zákon – Listina základných práv a slobôd, no v neposlednom rade aj samotná Ústavou SR ako právny predpis najvyššej právnej sily. V nich sa jednoznačne deklaruje, že výkon petičného práva je jedným zo základných politických práv, realizácia ktorého si nevyžaduje povolenie zo strany orgánu verejnej moci. Teda ani zo strany starostu P. Bella.
Preto, ak sa dotyčný starosta snažil vykázať petičiarov z ĽS Naše Slovensko z verejného priestranstva, preukázal týmto: alebo neznalosť zákonov a teda aj svoju nekompetentnosť pre výkon starostovskej funkcie, alebo chcel byť „pápežskejší ako pápež“ a v praxi dokázať (v tomto prípade predsedovi vlády SR ), že jeho výzvu zo dňa 17.mája 2017, ktorou R. Fico apeloval na starostov a primátorov aby akýmkoľvek spôsobom bránili v činnosti a aktivitách ĽS Naše Slovensko berie vážne. A to aj napriek tomu, že to s pravidlami fungovania pluralitnej demokracie a právneho štátu nemá nič spoločné.
PhDr. Štefan Surmánek, CSc.
ĽS Naše Slovensko, Košice