Európsky automobilový priemysel čakajú ťažké časy! Už dnes sú tu totiž prvé náznaky, že sa dostáva do krízy. Svoje prvé prepúšťania v nasledujúcich rokoch oznámili viaceré automobilky. Zrušenie 9500 pracovných miest do roku 2025 ohlásila nemecká automobilka Audi, 10 000 miesto do 3 rokoch prepustí Daimler vyrábajúci Mercedes. Do roku 2022 6500 zamestnancov prepustí BMW. 12 500 ľudí má prísť o prácu aj v japonskom Nissane, 7 000 v americkom Forde a 15 000 v americkom General Motors. A postupne sa pridávajú ďalšie automobilky.
A nejde len o automobilky, ale aj o dodávateľské firmy, ktoré sú na ne napojené a vyrábajú súčiastky do automobilov. Prepúšťanie už ohlásil napr. aj nemecký dodávateľ súčiastok Continental, ktorý plánuje do roku 2028 zrušiť cca. 5 000 pracovných miest či Bosch, kde môže celkovo o prácu prísť 3 500 ľudí. Okrem nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily a hlavne robotizácie, ktorá je objektívnym a očakávaným faktorom a súvisí s vývojom ľudskej spoločnosti, začína mať na automobilový priemysel veľký vplyv aj súčasne nastavená neudržateľná kapitalistická spoločnosť (prerozdelenie bohatstva, stav ekonomík, zadĺženosť atď) a hlavne umelo naštartovaný klimatický ekoalarmizmus a s ním súvisiaca nová legislatíva EU, ktorá núti automobilový priemysel úplne obmedzovať určité doposiaľ zaužívané technológie a prechádzať na nové tzv. ekotechnológie a elektromobilitu.
Nehľadiac však teraz na to, že výroba lítiových batérií do áut zaťažuje životné prostredie rovnako ako dieselové či benzínové motory, je potrebné pozrieť sa na inú vec – čo so státisíckami zamestnancov, ktorí sa v dôsledku “revolučného” ekoalarmizmu ocitnú bez práce a viacerí aj na ulici? A medzi týmito ľuďmi sa ocitnú aj tisícky Slovákov, pretože je to práve Slovensko, ktoré sa v súčasnosti hrá na automobilovú veľmoc, pričom realita je taká, že je len obyčajnou montovňou nadnárodných korporátnikov. Zo slovenských automobilových liniek zišlo totiž minulý rok viac ako ako 1 milión automobilov, automobilový priemysel tvorí viac ako 12 % HDP Slovenska a zamestnáva cca. 250 000 pracovných miest! Slovensko vyrobí až 198 áut na 1000 obyvateľov, teda najviac na svete.
Čo urobí Slovensko, ak sa táto započatá vlna naplno dovalí aj k nám? Ako zareaguje vláda a politici, ktorí si doposiaľ robili poväčšine vlastný biznis, “spali na vavrínoch” a nepočúvali hlasy nás ľudí, ktorí o tom hovoríme už dlho? Pretože veľká kríza v automobilovom priemysle znamená, že Slovensko sa môže veľmi ľahko premeniť na európsky Detroit! Aké sú však riešenia? Hlavným riešením je čo najskoršia diverzifikácia slovenskej ekonomiky a podpora iných oblastí priemyslu a hospodárstva, aby sme ako štát neboli závislí výlučne na jednom odvetvi. A výlučne na zahraničných zamestnávateľoch. Už dávno mali politici začať s touto diverzifikáciou. Bolo a stále je potrebné podporiť (ako dotačne, tak iným spôsobom) aj iné odvetvia akými sú napr. energetika, strojárstvo, oceliarstvo, IT priemysel alebo poľnohospodárstvo či turizmus. A je ich samozrejme viac.
Súčasný stav extrémnej závislosti slovenskej ekonomiky práve na automobilovom priemysle a na jemu pridružených odvetviach je teda veľmi nežiadúci, pretože sme ako štát nielen náchylný na otrasy v danom odvetví, ale ekonomika nášho štátu je tým pádom z väčšiny závislá od zahraničných nadnárodných korporácií. A to je pre stabilitu slovenskej ekonomiky a štátu ako takého nebezpečný stav. A práve preto je načase to zmeniť! A ja budem stále pretláčať, aby začal štát výraznejšie podporovať iné odvetvia priemyslu a hlavne tuzemských živnostníkov a malých a stredných podnikateľov. Pretože práve tieto skupiny najviac podporujú a udržujú slovenskú ekonomiku nad vodou! Len na tieto skupiny sa môže Slovensko a jeho ekonomika aj v časoch krízy najlepšie spoľahnúť!
Martin Bago
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/automobilky-budou-propoustet-ve-velkem-o-mista-prijdou-desitky-tisic-lidi-varuji-analytici-40305639
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/534378-elektromobily-sposobuju-prepustanie-pridu-o-pracu-aj-slovaci/
https://www.hlavnespravy.sk/kriza-automobilovom-priemysle-sa-zacala-audi-prepustat-do-konca-roku-2025-planuje-zrusit-az-9500-pracovnych-miest/1968528
https://e.dennikn.sk/minuta/1669428
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/534363-po-mercedese-a-continentale-bude-prepustat-aj-audi-bmw-zmrazi-odmeny/