Keď budete počuť táranie o boji proti podvodom – pozrite si ako to myslia predstavitelia členských štátov EÚ :
ODKEDY SA SMERNICA UPLATŇUJE?
Krajiny EÚ ju majú transponovať do vnútroštátnych právnych predpisov do 6. júla 2019.
Od 5.júla 2017 to stihlo do stanoveného termínu 6 krajín z 28. Prečo 26 krajín, vrátane Slovenska, nepotrebuje uvedenú smernicu ? U nich podvody nemajú ?
Boj proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy EÚ, prostredníctvom trestného práva
ZHRNUTIE K DOKUMENTU:
Smernica (EÚ) 2017/1371 – využitie trestného práva na ochranu finančných záujmov EÚ
AKÝ JE CIEĽ TEJTO SMERNICE?
- Vytvoriť silnejší a harmonizovanejší systém s minimálnymi spoločnými pravidlami na boj proti zločinu, ktorý poškodzuje rozpočet EÚ.
- Lepšie chrániť finančné záujmy EÚ a peniaze daňových poplatníkov v celej EÚ.
HLAVNÉ BODY
Rozsah pôsobnosti
Smernica sa vzťahuje na:
- podvody a iné trestné činy, napríklad korupciu, spreneveru alebo pranie špinavých peňazí, ktoré poškodzujú finančné záujmy EÚ – t. j. rozpočet EÚ, rozpočty inštitúcií, orgánov, úradov a agentúr EÚ zriadených zmluvami alebo rozpočty nimi priamo alebo nepriamo spravované a kontrolované,
- „závažné trestné činy“ proti spoločnému systému dane z pridanej hodnoty (DPH), ako sú karuselové podvody s DPH* (trestné činy sa považujú za závažné, ak sa týkajú územia dvoch alebo viacerých krajín EÚ a zahŕňajú celkovú škodu najmenej 10 000 000 eur).
Stanovuje tiež spoločné pravidlá týkajúce sa sankcií a premlčacej doby v súvislosti s trestnými činmi, na ktoré sa smernica vzťahuje.
Vymedzenie pojmov
Každý z týchto trestných činov je definovaný na úrovni EÚ:
- podvod spáchaný úmyselne – čo sa považuje za podvod pokiaľ ide o výdavky súvisiace s verejným obstarávaním a nesúvisiace s verejným obstarávaním a tiež pokiaľ ide o príjmy z vlastných zdrojov založených na DPH a iné príjmy,
- pranie špinavých peňazí podľa definície v smernici (EÚ) 2015/849,
- pasívna a aktívna korupcia spáchaná úmyselne,
- sprenevera spáchaná úmyselne.
Zmysel pojmu „verejný činiteľ“ – EÚ a vnútroštátny (aj v krajinách EÚ) – je upresnený vo vymedzeniach pojmov pranie špinavých peňazí, korupcia a sprenevera.
Trestné činy vymedzené v smernici patria do vecnej príslušnosti novozriadenej Európskej prokuratúry, nezávislého orgánu EÚ, ktorý má právomoc vyšetrovať tieto trestné činy, stíhať za ne a predkladať ich na rozhodnutie príslušným vnútroštátnym súdom.
Spoločný prístup
Vo všetkých krajinách EÚ (okrem Dánska a Spojeného kráľovstva):
- majú byť všetky tieto delikty trestnými činmi, tak ako aj pokus o ich spáchanie a s nimi súvisiace podnecovanie, napomáhanie a navádzanie,
- právnické osoby* majú byť uznané za zodpovedné za ktorýkoľvek z týchto trestných činov spáchaný v ich prospech, pričom sa nevylučuje možnosť trestného konania proti fyzickým osobám, ktoré sú páchateľmi alebo nesú výhradnú zodpovednosť.
Sankcie
Smernica stanovuje minimálne „účinné, primerané a odradzujúce“ trestné sankcie.
Patrí k nim aj maximálna sankcia trestu odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby najmenej 4 roky:
- v prípade, že finančná škoda na rozpočte EÚ presahuje hraničnú hodnotu 100 000 eur,
- vo všetkých prípadoch závažných trestných činov proti spoločnému systému DPH,
- za iných závažných okolností vymedzených vnútroštátnym právom.
V prípade trestných činov, pri ktorých škoda nepresiahne sumu 10 000 eur, môžu krajiny EÚ zaviesť iné ako trestné sankcie.
Pokiaľ ide o právnické osoby, smernica uvažuje aj o rôznych iných druhoch postihov okrem sankcií (trestných a iných ako trestných).
Trestné činy spáchané zločineckou organizáciou v zmysle rámcového rozhodnutia 2008/841/JHApredstavujú priťažujúcu okolnosť.
Tieto sankcie nevylučujú:
- možnosť prísnejších sankcií vo vnútroštátnom právnom poriadku,
- vykonávanie disciplinárnych právomocí príslušných orgánov voči verejným činiteľom.
Smernica sa tiež zaoberá týmito otázkami:
- zaistenie a konfiškácia prostriedkov a príjmov z trestných činov, ktoré poškodzujú rozpočet EÚ,
- určenie právomoci pre prípady takýchto trestných činov,
- minimálna premlčacia doba umožňujúca vyšetrovanie a stíhanie a tiež začatie výkonu sankcie uloženej v nadväznosti na odsúdenie za spáchanie týchto trestných činov.
Spolupráca medzi krajinami EÚ a inštitúciami, orgánmi, úradmi a agentúrami EÚ
- Krajiny EÚ, Eurojust, Európska prokuratúra a v rámci Komisie Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF) musia spolupracovať v boji proti trestným činom, na ktoré sa vzťahuje táto smernica. OLAF a prípadne Eurojust poskytujú technickú a operačnú pomoc na lepšiu koordináciu vyšetrovaní vedených krajinami EÚ.
- Ak Dvor audítorov a audítori zodpovední za audit rozpočtov inštitúcií, orgánov, úradov a agentúr EÚ alebo iných rozpočtov riadených a kontrolovaných inštitúciami zistia čokoľvek, čo by mohlo byť kvalifikované ako trestný čin podľa tejto smernice, musia o tom informovať Európsku prokuratúru, OLAF a iné príslušné orgány. Krajiny EÚ musia zabezpečiť, aby vnútroštátne audítorské orgány postupovali rovnakým spôsobom.
ODKEDY SA SMERNICA UPLATŇUJE?
Krajiny EÚ ju majú transponovať do vnútroštátnych právnych predpisov do 6. júla 2019.
KONTEXT
Článok 325 Zmluvy o fungovaní Európskej únie zaväzuje EÚ a krajiny EÚ k tomu, aby bojovali proti podvodom a každému inému protiprávnemu konaniu, ktoré poškodzujú finančné záujmy EÚ, prostredníctvom opatrení s odradzujúcim účinkom.
Viac ako 90 % rozpočtu EÚ sa spravuje vnútroštátne. Škoda spôsobená na rozpočte EÚ trestnou činnosťou a iným protiprávnym konaním dosahuje každoročne stovky miliónov eur a vyvoláva vážne znepokojenie. V roku 2011 prijala Komisia oznámenie s návrhmi na zlepšenie ochrany finančných záujmov EÚ (pozri IP/11/644).
Ďalšie informácie:
- Politika EÚ pre boj proti podvodom (Európska komisia – OLAF)
- Politika EÚ v oblasti trestného práva (Európska komisia)
- „Komisia zintenzívňuje úsilie zamerané na boj proti podvodom týkajúcim sa rozpočtu EÚ“ – tlačová správa (Európska komisia).
HLAVNÉ POJMY
Karuselový podvod s DPH: podvodníci dovezú tovar bez DPH z iných krajín EÚ a predajú ho domácim kupujúcim, ktorým účtujú DPH. Predávajúci sa potom stratia bez toho, aby zaplatili DPH daňovým orgánom.
Právnická osoba: subjekt, ktorému sú podľa zákona priznané práva a povinnosti rovnakým spôsobom ako fyzickej osobe čiže človeku, pričom bežným príkladom je spoločnosť.
HLAVNÝ DOKUMENT
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1371 z 5. júla 2017 o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie, prostredníctvom trestného práva (Ú. v. EÚ L 198, 28.7.2017, s. 29 – 41)
SÚVISIACE DOKUMENTY
Konsolidované znenie Zmluvy o Európskej únii a Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016, s. 1 – 388)
Nariadenie Rady (EÚ) 2017/1939 z 12. októbra 2017, ktorým sa vykonáva posilnená spolupráca na účely zriadenia Európskej prokuratúry (Ú. v. EÚ L 283, 31.10.2017, s. 1 – 71)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/60/ES a smernica Komisie 2006/70/ES (Ú. v. EÚ L 141, 5.6.2015, s. 73 – 117)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/42/EÚ z 3. apríla 2014 o zaistení a konfiškácii prostriedkov a príjmov z trestnej činnosti v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 127, 29.4.2014, s. 39 – 50)
Pozri konsolidované znenie.
Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov o ochrane finančných záujmov Európskej únie pomocou trestného práva a administratívnymi vyšetrovaniami: Integrovaná politika ochrany peňazí daňových poplatníkov [KOM(2011) 293 v konečnom znení z 26. mája 2011]
Rámcové rozhodnutie Rady 2008/841/SVV z 24. októbra 2008 o boji proti organizovanému zločinu (Ú. v. EÚ L 300, 11.11.2008, s. 42 – 45)
Smernica Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006, s. 1 – 118)
Pozri konsolidované znenie.
Nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Ú. v. ES L 312, 23.12.1995, s. 1 – 4)
Dohovor vypracovaný na základe článku K. 3 Zmluvy o Európskej únii o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Ú. v. ES C 316, 27.11.1995, s. 49 – 57)
Záver
Ak sa zanedbávajú príjmové časti rozpočtov, dane sa pred voľbami snažia znížiť – z čoho bude štát fungovať ?