Dnes som čítal hlavných 6 bodov reformy ministra školstva Petra Plavčana (SNS), ktorému pomáhal s touto diskriminačnou reformou aj bývalý minister školstva Milan Ftáčnik (SMER-SD). Poďme si postupne rozobrať všetky body tejto novej reformy a rozmýšľajte, či pán minister nediskriminuje istú časť obyvateľstva aspoň v polovici z týchto bodov. Ako pomôcky vám poslúžia tmavo vyznačené slová.
1. Žiaci prejdú aj s ,,guľou”
Študenti, ktorí budú mať na vysvedčení známku 5 (nedostatočný) z jedného alebo z viacerých predmetov, sa už nemusia obávať. Nová reforma bude nastavená tak, že žiaci s takýmito známkami prejdú cez ročník. Opakovať ročník môžu ale napríklad žiaci, ktorí trpia závažnými zdravotnými problémami. (Budem žiadať vysvetlenie od Ministerstva školstva SR). Potom nastáva otázka, či má zmysel vôbec známkovať žiakov. Ak to bude takto pokračovať ďalej, mám obavu, že pán minister presadí tzv. ,,včeličky” aj od 5. ročníka vyššie.
2. Zaostrené na matematiku
V novej reforme má prejsť matematika zmenou výučby. Je to následok nedostačujúcich a zhoršujúcich sa výsledkov práve z tohto predmetu. Tomuto bodu reformy nedávam ani +, ani -, ale ?. Na jednej strane je pravda, že čím je generácia mladšia, tak má problémy s logickým uvažovaním. Na druhej strane sa pýtam, ako je možné, že gymnáziá majú viac matematiky ako odborná škola obchodná akadémia? Z rozprávania priateľov, ktorý chodili práve na obchodnú akadémiu a hlásili sa na VŠ s ekonomickým zameraním, viem, že robili prijímacie skúšky z takých oblastí matematiky, ktoré sa na obchodných akadémiách nevyučujú, ale na gymnáziách áno.
3. Kúpele aj vlaky grátis pre učiteľov
Začínajúci učitelia budú mať ,,grátis” vlaky a aj vstupy do múzeí. Učitelia odborných škôl po odpracovaných rokoch budú môcť navštíviť kúpele ,,zadarmo” alebo budú mať zvýšenú lekársku starostlivosť. Ale, ako vidím, učitelia na gymnáziách nie sú hodní takejto pozornosti.
4. Útulnejšie školy
Plavčan dbá aj na psychiku detí. Preto chce, aby boli všetky triedy vymaľované a aby sa do tried dalo viac zelene. Určite si ale tieto ,,drobnosti” bude musieť zaplatiť škola sama a bude to mať prikázané to splniť. Niečo podobné zišlo na um Plavčanovi aj s modernizáciou škôl, kde budú povinné interaktívne tabule a iná elektronika, ktorú budú musieť školy kúpiť. Ale, kde na to zoberú peniaze, nikto nevie. A ešte jedna poznámka k psychike detí v školách. Pán minister, nepomohlo by im skôr to, keby nemuseli sedieť na stoličkách a za stolmi, ktoré sú tam ešte z čias socializmu? Ale, určite študentov viac poteší fikus v rohu triedy 🙂
5. Počet gymnazistov zostáva
Podľa odborníkov a ministra netreba redukovať počet gymnazistov. Plavčan vyhlásil, že gymnazisti majú väčší potenciál nájsť si lukratívnu prácu ako absolventi odborných škôl. Keď sa na tým zamyslím, je to možné pán minister. Určite bude mať v automobilke väčší potenciál gymnazista s VŠ, ako stredoškolsky vzdelaný automechanik. Alebo sa mýlim? 🙂
6. 45-minútové hodiny budú minulosťou
Posledným bodom ,,úžasnej” Plavčanovej reformy je to, že školy si budú môcť určiť, ako dlho bude trvať vyučovacia hodina. Takže, vezmime si nejakú hotelovú akadémiu, kde majú študenti prax. Tí budú mať kvôli praxi, aby boli odborne vzdelaní, 8 hodín po 45 minút a gymnazisti budú mať 8 hodín po 25 minút. Študenti z jednej školy budú doma, povedzme o 11, ďalší prídu o 14 hod. Nechcem nabádať k nejakému záveru, ale nebude to na škodu žiakov?