Lucia Kišová píšuca pre HN rozohráva na stránkach hnonline.sk zvláštnu hru. Hneď na úvod svojho článku: „Môže byť Čaputová zvolená už v prvom kole?…“, opierajúc sa údajne o vyjadrenia právnikov, píše: „V Ústave sa píše, že na zvolenie v prvom kole je potrebný nadpolovičný počet hlasov. Nie je však jasné, od čoho má byť odvodený.“ V článku ďalej píše: “Z Ústavy však nie je jasné, či sa táto nadpolovičná väčšina počíta z odovzdaných hlasov alebo z celkového počtu voličov.”
Neviem, či táto osoba niekedy čítala ústavu SR, pretože ak áno, nenapísala by takýto nezmysel. Nie je totiž pravda, čo píše. K tomuto kroku ju zrejme vyprovokoval jeden z prezidentských predvolebných prieskumov, kde by Čaputovú volilo viac ako 50% opýtaných z určitej reprezentačnej vzorky. Zdá sa, že niekto sa začína snažiť dezinterpretovať ústavné zákony, ohlupovať občanov a nastoľovať právny chaos. Určite tomuto nahráva aj aktuálny počet ústavných právnikov na Slovensku, ktorí by mohli hrávať sedmu do kríža, ale nie vykladať ústavné zákony. Teraz trošku zavádzam ja. Samozrejme, vykladať môžu, ale len tak nezáväzne pri kartách. Nemôže totiž zasadnúť plénum ÚS SR. A možno práve teraz pred voľbami by sme ten ústavný súd, znefunkčnený našimi politikmi, ktorým tak neskutočne leží na srdci blaho slovenského národa, že sa všetci, počnúc prezidentom, pokračujúc vládou, politickými stranami a ich šéfmi, ako aj poslancami NR SR, nehľadiac na svoje osobné záujmy, snažia, aby zabezpečili riadny chod štátnych a ústavných inštitúcií.. tak teda ten ústavný súd by sme teraz naozaj potrebovali. Potrebovali preto, aby jasne definoval pravidlá pretekov o prezidentské kreslo, aby sa médiami nešírili podobné dezinterpretácie ako tá od pani redaktorky Kišovej.
Keďže momentálne nikto kompetetný na Slovensku nie je, pokúsim sa pravidlá osvetliť ja. Chcem Vás však upozorniť, že nie som žiadny JUDr., k štúdiu práva som nikdy neprivoňal, ale čítať našťastie viem. Vo svetlých chvíľach viem použiť aj zdravý rozum. Dúfajme, že to bude stačiť.
Keď sa pozorne začítame do textu ústavy, zistíme, že ústava vôbec nedáva odpoveď na otázku redaktorky, či môže byť Čaputová zvolená už v prvom kole. Predstavte si, ústava Čaputovú vôbec nespomína! Ústava nám však v článku 101 popisuje funkciu prezidenta, určuje podmienky voľby, stanovuje pravidlá voľby a definuje, ako sa prezident ujíma úradu, atď. Pre voľbu samotnú je dôležitý odstavec 4 spomínaného článku, ktorý presne hovorí ako sa počíta počet hlasov: „Za prezidenta je zvolený kandidát, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov. Ak ani jeden z kandidátov nezíska potrebnú väčšinu hlasov voličov, koná sa do 14 dní druhé kolo volieb. Do druhého kola volieb postupujú tí dvaja kandidáti, ktorí získali najväčší počet platných hlasov. V druhom kole volieb je za prezidenta zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov zúčastnených voličov.“
Ak teda čítame s porozumením, pravidlá sú jasné. Najskôr však musíme definovať rozdiel medzi oprávneným a zúčastneným voličom. Oprávnený volič je ten, ktorý je oprávnený voliť. Sú to teda všetci voliči zapísaní vo voličských zoznamoch (presnejšie, všetci, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky). Zúčastnený volič je ten, ktorý je nielen oprávnený voliť, ale volieb sa aj skutočne zúčastní. Vychádzajúc z očividného rozdielu medzi oprávneným a zúčastneným voličom, vykladám si spomínaný odstavec takto: „V prvom kole môže byť zvolený len a výhradne kandidát, ktorý dostane aspoň 50%+1 hlas všetkých voličov zapísaných vo voličských zoznamoch. Samozrejme, získané hlasy musia byť platné. Splniť túto podmienku nie je vôbec jednoduché, pretože zúčastnení voliči musia “zavoliť” aj za tých, ktorí sa volieb nezúčastnia, ak by chceli presadiť “svojho” kandidáta. Ak nie je splnená podmienka nadpolovičnej väčšiny platných hlasov všetkých voličov (nielen zúčastnených) pre jedného z kandidátov v prvom kole, dvaja kandidáti s najväčším počtom platných hlasov sa zúčastnia súboja v druhom kole a zvolený bude ten, ktorý dostane viac platných hlasov voličov, ktorí sa volieb zúčastnia v druhom kole. Je jedno koľko ich bude.” Ak vám je niečo nejasné volajte na lampáreň, lebo ÚS SR je nefunkčný.
Čo ma však trošku znepokojuje, je odstavec 9.: „O ústavnosti alebo zákonnosti volieb prezidenta rozhoduje Ústavný súd Slovenskej republiky.“
Snažím sa však veriť, že voľby prebehnú ako majú a riadne zvolený prezident sa ujme úradu v súlade s ústavou SR a nikto nebude rozohrávať hry na nastoľovanie nezákonnosti a právneho chaosu v Slovenskej republike, pretože dianie v politike a v médiách to silno indikuje. Nenechajme so sebou manipulovať médiami, politikmi, ani prezidentskými kandidátmi.