Rusko zmodernizovalo korekčný modul pre voľne padajúce bomby.
Ruskí konštruktéri zvýšili rozsah použitia leteckých bômb vďaka modernizovaným korekčným súpravám (UMPK) .
Fotografiu zverejnil ruský kanál Fighterbomber
Na fotografii môžete vidieť, že modul súpravy UMPK dostal dlhšie krídla. Vizuálne môžete posúdiť, že sa predĺžili o 30 %.
Zavedené štrukturálne zmeny priamo ovplyvňujú aerodynamické vlastnosti a tým aj maximálny letový dosah munície.
Spoľahlivé údaje o vlastnostiach aktualizovaného systému nie sú známe, ale základná súprava umožňovala dolet bomby do vzdialenosti 60-70 kilometrov. Podľa ruských správ je vylepšené aj riadenie bomby, zrejme aj odolnosť voči rušeniu. V dôsledku toho by bomba s novým UMPK mala letieť ďalej a presnejšie aj v prostredí s vysokou účasťou REB.
Na druhom obrázku je porovnanie: letecká bomba FAB-500 s pôvodným UMPK (dole) a upravenou verziou modulu (hore).
Za zmienku tiež stojí, že na fotografii Rusi používajú zriedkavú leteckú bombu FAB-500T, ktorá sa výrazne líši od dizajnu FAB-500 M-62. Písmeno T znamená termostabilný. Bomba bola plánovaná pre prepadový stíhač MiG-25, ktorý dosahoval extrémne veľké rýchlosti do 3000km/h, čo znamená vysoké tepelné namáhanie materiálu. Bomba mala vysoko aerodynamický tvar, ktorý umožňuje doletieť po odhode až do vzdialenosti 30-40km aj bez UMPK. Hoci obsahuje menej výbušného materiálu ako klasická päťstovka, efekt ničenia výbuchu by mal byť podobný. Namiesto zložitých viaczložkových trhavín TGAF-5 sa používa oveľa dostupnejšia „mobilizačná“ zmes TA-23. Skladá sa z TNT a 23% hliníkového prášku, ktorý zvyšuje teplotu výbuchu.
Bomby FAB-500T sa začali znova vyrábať. Nová munícia dostala zložitejšiu konštrukciu so sklopnou chvostovou časťou pripevnenou k bombe pomocou 8 skrutiek. Inovácia môže súvisieť s technológiou plnenia puzdra bomby výbušninami, ktoré používa ruské letectvo.
Chvostová časť v novej leteckej bombe neobsahuje výbušniny a dá sa vymeniť. To ju v skutočnosti robí modulárnou a umožňuje jej výmenu chvosta za iný.
Západné krajiny už dlho praktizujú modulárny prístup ku konštrukcii leteckých bômb. To možno vysledovať na príklade bežných bômb Mk.82 a Mk.84, ktoré majú vymeniteľnú chvostovú časť.
Vďaka tomu je relatívne ľahké dovybaviť konvenčné neriadené bomby inštaláciou „inteligentných“ rozbušiek a alternatívnych chvostových plôch s navádzanými chvostmi alebo raketových zosilňovačov, ako vo francúzskych súpravách AASM.
Na treťom obrázku je grafický model bomby Mk.84 so stavebnicou Hammer-1000 v rozloženom stave.
Čiže namontovanie chvostovej časti s raketovým urýchľovačom z bomby FAB-500T urobí lacnú riadenú strelu s doletom stoviek kilometrov. Prvýkrát Okrajinci zaregistrovali použitie FAB-500T v júni tohto roku. Asi nie je náhoda, že práve v tom čase sa začali šíriť reči o bombách s raketami.
Pripomeňme, že ruskí inžinieri tiež vyvinuli moduly UMPK na modernizáciu ťažších sovietskych leteckých bômb FAB-1500 a FAB-3000. Veľmi úspešne.